Thursday, June 16, 2016

Let us not Deepen the Rift!

This message was sent to me by an Antiochian layperson whose voice should be heard but who wishes to go unnamed. The Arabic original is below the jump.


Let us not deepen the rift, because tomorrow we will have to rebuild conciliarity and repair unity!

The Pan-Orthodox Council will convene at the beginning of next week on the Greek island of Crete under the shadow of the absence of a number of autocephalous churches which, numerically, represent the majority of the Orthodox around the world. His Holiness, Ecumenical Patriarch Bartholomew, will preside over this council, surrounded by a number of leaders of Orthodox churches who came to Crete. On Saturday before Pentecost, those gathered on Crete will pray for the dead who participated in the preparatory work over the decades, while many of the living faces who worked to prepare this council-- some for many long years-- will be absent from the Sunday liturgy and from the opening of the council.

Since each group is sticking to its positions, it seems clear that Orthodoxy has lost the opportunity to witness to its conciliarity and its unity in today's world, regardless of the canonical legitimacy of this or that position (and this is something that will be examined later).

Perhaps the mutilated image of Orthodoxy that will be presented to the world when the council convenes will be difficult to repair. Or at the very least, repairing it will take a long time in the case that those gathered on Crete decide not to take any decisions in the absence of the churches that are not participating. But if they consider it is possible for them to take decisions in the absence of their brothers and go ahead with it, then the impact of this decision will be difficult for the entire Orthodox world, especially for those churches taking these decisions, since they will quickly find themselves faced with internal opposition movements. This could lead in the end to the believing people, across the spectrum, not accepting this council, which they had expected to crown the stage of successful Orthodox preparatory work, bear witness to  conciliarity and Orthodox unity, and activate its mechanisms that developed and evolved during the process of preparing for it.

Questions remain that haunt those who participated in the preparatory work in its final stages and/or who are participating today in the work of the council in the absence of others: Where did we go wrong? What did this happen? Why did we not avoid this situation?

It is easy to cast blame upon others only, but perhaps it is beneficial for us to evaluate this experience in love, humility, openness, sincerity and transparency after the council ends, so that we may draw lessons and heal the wounds.

But there is no doubt that today repentance is required of us all. Repentance means a change of mind-- that is, after having spoken a great deal in support of our various positions, today we must stop all the media campaigns and enter together into a stage of holy silence. We have all been and shall remain members of one body and after the council we will have to rebuild the unity and conciliarity that have been lost. This requires us now to not deepen the wounds because tomorrow we will have to treat them...

This requires courage, prayer and openness to the Spirit who will realize our Pentecost on the rugged terrain of our present days and through our failures toward each other-- of which there are many.

--A believer from Antioch

لا نعمقن الشرخ لأنه سيكون علينا غدا أن نبني المجمعية ونرمم الوحدة

سوف ينعقد المجمع الأرثوذكسي العام مطلع الأسبوع المقبل في جزيرة كريت اليونانية في ظل غياب عدد من الكنائس المستقلة، التي تمثل عدديا غالبية الأرثوذكس المنتشرين في العالم. وسيرأس قداسة البطريرك المسكوني برثلماوس (الاول) هذا المجمع محاطًا بعدد من رؤساء الكنائس الأرثوذكسية الذين توافدوا الى كريت. وسيصلي المجتمعون في كريت يوم السبت الذي يسبق العنصرة  لكل الأموات الذين شاركوا في العمل التحضيري خلال العقود الماضية، بينما سيغيب عن قداس الأحد وافتتاح المجمع عدد من الوجوه الحية التي عملت على تحضير هذا المجمع، وبعضها منذ سنوات طوال.

وإذ يبقى كل فريق وراء مواقفه، يبدو جليًّا ان الارثوذكسية قد خسرت فرصة الشهادة لمجمعيتها ولوحدتها في عالم اليوم بغض النظر عن قانونية هذا الموقف او ذاك. (وهذا امر يبحث لاحقا).

ولعل صورة الارثوذكسية المبتورة التي ستظهر للعالم لحظة انعقاد المجمع سيصعب ترميمها، او على الأقل سيتطلب ترميمها وقتا طويلا، هذا في حال قرر المجتمعون في جزيرة كريت، عدم اتخاذ أي قرار بغياب الكنائس غيرالمشاركة. أما اذا اعتبر هؤلاء ان بامكانهم اتخاذ قرارات بغياب إخوتهم ومضوا بذلك، فستكون وطأة هذا القرار صعبة على العالم الأرثوذكس كله، ولاسيما على من يتخذ هذه القرارات من الكنائس، اذ ستجد نفسها، سريعًا بمواجهة حركات اعتراضية داخلية هي أيضًا. ولعل هذا الامر يمكن أن يقود في المحصلة الى عدم قبول الشعب المؤمن بمختلف اطيافه لهذا المجمع، الذي كان ينتظر منه أن يتوج مرحلة من العمل الأرثوذكسي الناجح ويشهد للمجمعية والوحدة الارثوذكسية ويفعل آلياتها التي نشأت وتطورت في معرض التحضير له.

تبقى الأسئلة التي تؤرق كل من شارك في العمل التحضيري في مراحله الاخيرة، و/أو يشارك اليوم في أعمال المجمع بغياب الآخرين : أين أخطأنا؟ ولماذا حصل ما حصل؟ ولماذا لم نتفاد هذا الوضع؟

يسهل رمي المسؤولية على الآخرين فقط، ولكن ربما من المفيد ان نقييم معا هذه التجربة بمحبة وتواضع، وانفتاح وإخلاص وشفافية بعد انتهاء المجمع، علنا نستخلص الدروس ونضمد الجراح.

 ولكن لا شك أن توبتنا جميعنا اليوم مطلوبة. والتوبة تعني تغيير الذهن، أي انه وبعدما تكلمنا كثيرا لندعم مواقفنا المختلفة، علينا اليوم  ان نوقف كل الحملات الإعلامية وندخل جميعنا في مرحلة الصمت المقدس. فنحن كنّا وسنبقى  أبناء جسد واحد، وسيكون علينا بعد المجمع أن نبني المجمعية والوحدة المفقودتين. وهذا يتطلب منا الان الا نعمق الجراح، لأنه سيكون علينا ان نداويها معا غداً...

هذا يتطلب شجاعة وصلاة وانفتاحًا على الروح الذي سيحقق عنصرتنا في وعورة أيامنا هذه ومن خلال خيباتنا من بَعضنا البعض، وكم هي كثيرة.

مؤمن من أنطاكية

No comments: